Miten syödä chia-siemeniä, missä määrin ja niitten ominaisuudet

Chia-siemenet ovat yksi niistä superruoista, jotka ovat kaikkien huulilla, mutta paradoksisesti kukaan ei koskaan kovin selvitä miten niitä pitäisi syödä. Nämä pienet siemenet ovat erittäin monipuolisia ja hyödyllisiä, mutta vain silloin kun tiedät miten ja missä määrin niitä käytetään. 

Chia-siementen nauttiminen tarkoittaa, että voit hyötyä kaikista niiden ominaisuuksista ja eduista terveydellesi: antioksidanttivoimasta kipua lievittäviin ominaisuuksiin ja tietenkin niiden kyvystä auttaa sinua laihduttamisessa.

Mitä ne ovat ja mihin niitä käytetään? 

Chia-siemenet ovat Amerikasta kotoisin olevan Chia-kasvin (Salvia Hispanica) siemeniä. Chian hyödyt ja ominaisuudet on tunnettu jo satoja vuosia. Tämän vuoksi tämän ruoan maine on niin laaja että se tunnetaan kaikkialla maailmassa. Monet urheilijat ja mallit, jotka haluavat elää terveellistä elämää tai noudattaa tiettyä ruokavaliota, käyttävät sitä.

Tämän kasvin siemenissä on runsaasti elimistölle ja terveydelle elintärkeitä ravintoaineita, kuten hiilihydraatteja, vitamiineja, kivennäisaineita, kuituja ja jopa biologisesti arvokkaita proteiineja.

Näiden siementen perusominaisuus on kuitenkin epäilemättä se, että ne ovat kasviperäisten omega-3-rasvahappojen lähde, joita on hyvin vaikea löytää.

Chia-siementen hyödyt ja vasta-aiheet

Miten syödä chia siemeniä

Jotta voisit hyödyntää chian ominaisuuksia ja hyötyjä mahdollisimman hyvin, sinun on tiedettävä, miten näitä siemeniä käytetään. Tässä on muutamia ideoita tämän superruoan valmistamiseen!

Smoothiet

Smoothiet ovat yksi parhaista vaihtoehdoista, kun haluat syödä ruokia jotka eivät itsestään ole kovin houkuttelevia, kuten chiasiemenet

Idea on lisätä niitä suosikkimoothieihisi, kuten mansikka-banaanismoothieen tai mustikka-marjasmoothieen. Ei ole väliä, minkä makuinen se on, tärkeintä on, kuinka paljon käytät.

Jos et halua, että lempismoothiesi muuttuu siemensmoothieksi, kannattaa lisätä vain noin 25 grammaa chiaa (mikä vastaa kahta ruokalusikallista).

Jogurtit

Monet ihmiset sekoittavat jogurtteja muihin ruokiin, kuten pähkinöihin. Oletko sinä yksi heistä? Olitpa sitä tai et, yksi parhaista tavoista lisätä chian saantia ruokavalioosi on lisätä pieni lusikallinen chiansiemeniä jogurttiin.

Miten  syödä chia-siemeniä terveellistä ruokavaliota varten

Salaatit

Jos hoidat itseäsi, rakastat varmasti salaatteja. Ne ovat erittäin monipuolinen ruokalaji, jota voi muokata tuhannella eri tavalla, lisäämällä satoja ainesosia tai käyttämällä vain välttämättömiä ainesosia.

Riippumatta siitä, mikä on salainen salaattireseptisi, lusikallinen chia-siemeniä ei jää huomiotta ja moninkertaistaa sen biologisen arvon ja ravintoarvon.

Kastikkeet

Kaupasta ostetut kastikkeet eivät ole pahoja, mutta paras vaihtoehto terveydellesi on tehdä ne itse kotona. Jos haluat, voit lisätä joukkoon chiansiemeniä, jotka eivät muuta niiden makua tai rakennetta, mutta antavat kastikkeille sen erikoisen kosketuksen, jota kaikki kastikkeet tarvitsevat.

Leipä ja keksit

Onko mitään herkullisempaa kuin vastaleivottu kotitekoinen leipä? Jos olet leipuri, olet luultavasti jo lisännyt leipääsi erillaisia ainesosia, kuten pähkinöitä tai rusinoita.

Miksei vähän chiaa? Voit myös yhdistellä sitä muihin siemeniin, kuten pellavansiemeniin tai jopa kauraan, ja saada aikaan todellisen siemenleivän.

Sitruunachiavesi

Epäilemättä yksi yleisimmistä tavoista syödä chiaa on vesilasissa, johon lisätään sitruunamehua ja teelusikallinen chia-siemeniä. Näin keho puhdistuu, koska tämä sekoitus auttaa poistamaan monia myrkkyjä kehosta ja valmistelee sitä uuteen päivään.

Chia-geeli

Monet ihmiset valmistavat näistä siemenistä eräänlaista geeliä tai puuroa. Se tehdään liottamalla chia-siemeniä pienessä määrässä vettä. Muutama tunti jääkaapissa ja chia-geeli on valmis.

Chialla on suuri kyky imeä vettä, joten kun juot tämän puuron, se nesteyttää sinua paljon. Miten voit juoda sen? Jos pidät chian mausta, voit syödä sen heti, jos et, voit sekoittaa sen hedelmäsalaattiin, jogurttiin, salaattiin tai muihin ruokavalioosi kuuluviin ruokiin.

Varotoimenpiteet ja vasta-aiheet chiasiemeniä käytettäessä

Sen lisäksi, että chiasiemenistä on hyötyä terveydelle ja ne auttavat sinua ylläpitämään tasapainoista ruokavaliota, niillä voi olla joitakin sivuvaikutuksia. Chialle ei ole monia vasta-aiheita, mutta niitä, joita on olemassa, on parasta varoa.

Lähes kaikki voivat käyttää chiaa, mutta jos sinulla on epäilyksiä, on parasta kysyä neuvoa lääkäriltäsi (esim. diabeetikoiden tai lääkkeitä käyttävien henkilöiden kohdalla). 

Lisäksi ei ole suositeltavaa syödä yli 25 grammaa chiasiemeniä päivässä, koska niiden kuitupitoisuus on korkea.