8 Päivittäisen vedenjuonnin etua

Olet luultavasti kuullut, että juomavesi on terveydellemme välttämätöntä. Itse asiassa, jos lopettaisimme sen juomisen, emme selviäisi hengissä viikkoa kauempaa. Mutta tiedätkö miksi?  

Kehomme koostuu suurimmaksi osaksi vedestä, ja sillä on monta tärkeää tehtäviä, kuten kehon lämpötilan säätely, aivotoiminnan tukeminen ja jätteiden poistaminen kehosta.

Ravitsemusasiantuntijat suosittelevat juomaan vähintään 8 lasillista vettä päivässä, mikä vastaa 2-3 litraa vettä. Vaikka tästä säännöstä on vain vähän tieteellistä näyttöä, nesteytyksen ylläpitäminen on elintärkeää, jotta immuunijärjestelmä toimisi kunnolla ja terveysongelmia voitaisiin ehkäistä.

Alla on lueteltu joitakin veden juomisen etuja tiedoksesi.

1. Vähentää sydänongelmien riskiä.

Kun juomme vettä, erityisesti ennen nukkumaanmenoa, autamme sydäntä pumppaamaan happirikasta verta niinä tunteina, jolloin sydänkohtauksen riski on suurin. 

Useiden tutkimusten mukaan ihmisillä, jotka juovat vähintään kahdeksan lasillista vettä päivässä, on pienempi riski sairastua sydänongelmiin kuin niillä, jotka juovat alle kaksi lasillista. 

Tasaisempi iho on yksi päivittäisen vedenjuonnin eduista.

2. Ehkäisee ja poistaa päänsärkyä. 

Toinen veden juomisesta saatava hyöty on se, että se ehkäisee ja vähentää päänsärkyjä.

Yksi yleisimmistä nestehukan oireista ihmisillä on päänsärky ja migreeni. On suositeltavaa juoda vettä heti, kun nämä oireet alkavat, ja välttää muita haitallisia juomia, kuten alkoholia tai kahvia. 

3. Antaa keholle enemmän energiaa

Riittävä veden juominen aktivoi kehon aineenvaihduntaa ja saa meidät tuntemaan olomme energisemmäksi. Nämä vaikutukset kestävät ihmisillä noin tunnin ajan.

4. Vähentää virtsarakon syövän todennäköisyyttä.

American Cancer Society on todennut, että vesi ehkäisee virtsarakon syöpää. Lisääntynyt nesteen saanti lisää virtsaamistiheyttä, mikä vähentää merkittävästi syöpää aiheuttavien aineiden pitoisuutta virtsarakossa.

Runsaan veden juominen on olennaisen tärkeää terveelle elämäntavalle.

5. Auttaa poistamaan jätteitä

Veden nauttiminen auttaa poistamaan jätteitä hikoilun, virtsan ja suoliston kautta.

Hiki säätelee kehon lämpötilaa, kun liikutaan tai ollaan kuumissa paikoissa. Siksi sinun on juotava vettä korvataksesi hikoilun kautta menetetyt nesteet. 

Toisaalta munuaiset ovat tärkeitä myös jätteiden poistamisessa virtsan kautta. Riittävä veden saanti voi auttaa munuaisia toimimaan tehokkaammin ja ehkäistä munuaiskiviä. 

6. Auttaa laihtumaan

Oikean vesimäärän juominen auttaa painon alentamista. Runsaan veden juominen voi kuitenkin myös auttaa sinua laihtumaan. Kun lisäät veden saantia, aineenvaihduntasi nopeutuu, mikä lisää päivän aikana poltettujen kalorien määrää. 

Vedellä on kylläisyyttä lisäävä vaikutus, joten jotkut asiantuntijat suosittelevat juomaan suuren määrän vettä ennen jokaista ateriaa. 

7. Vähentää krapulan oireita

Krapulalla tarkoitetaan epämiellyttäviä oireita, joita koemme alkoholin juomisen jälkeen. Alkoholi on diureetti, joten sen nauttiminen johtaa veden menetykseen. Tämä johtaa nestehukkaan. 

Vaikka tämä ei olekaan krapulan pääasiallinen syy, se voi aiheuttaa oireita, kuten janoa, väsymystä, päänsärkyä ja suun kuivumista. Hyvä tapa vähentää krapulaa on juoda lasillinen vettä alkoholijuomien välillä ja yksi ennen nukkumaanmenoa. 

8. Auttaa saamaan sileämmän ihon. 

Lopuksi, toinen veden suuri hyöty on se, että se parantaa ihon kimmoisuutta ja tekee siitä terveemmän, pehmeämmän ja sileämmän. Jos haluat upean ihon, tiedät mitä tehdä!